Měli jsme možnost vyzkoušet si...

Od 25. do 27. dubna jsme testovali soupravu traktoru s radličkovým kypřičem. Traktor Fendt 939 Profi Plus nám předvedla a zapůjčila firma Agromex. Prvních 10Mth bylo zdarma, za každou další Mth jsme platili 600 Kč. Radličkový kypřič Köckerling Trio 500 nám nabídla firma Agrotech HK protislužbou za předvedení aplikační techniky na polním dnu, který bude pořádat koncem června.

Traktor o výkonu 390 hp a třířadý radličkový kypřič o záběru 5 m osazený dláty 80mm s křidélky jsme využili jako podmítač při obnově trvalých travních porostů a dále jsme s ním zkusili zapravit hnůj, který jsme předtím rozmetli.

V našem kopcovitějším terénu byl zvolený výkon traktoru a záběr kypřiče optimální, jenom jsme maličko podcenili dotížení traktoru. V každém zadním kole bylo 1000 kg, v předním tříbodovém závěsu 1800 kg, kde by bylo vhodnější použití závaží 2500 kg, abychom zamezili prokluzu a lépe přenesli výkon traktoru na podložku a zefektivnili tak jeho práci.

Optimální rychlost soupravy při práci je od 8-12 km/hod., což odpovídá 4-6 ha/hod. při ideálních podmínkách. My jsme se dostali na průměrný
výkon 2,8 ha/hod., který považujeme v našich podmínkách za dobrý, při průměrné výměře půdních bloků okolo 4 ha. Při každém přejezdu jsme museli soupravu očistit, abychom neodváželi drahocennou ornici z polí a nepohoršovali obyvatele z okolí vytaženou hlínou na komunikace.

Danou soupravu jsme použili k podmítce cca 80 mm, kde jsme dosahovali spotřeby kolem 8 l/ha nafty a 0,5 l/ha močoviny. Při zadělání hnoje v dávce
30 t/ha jsme zvětšili pracovní hloubku na 120 mm, abychom měli dostatek zeminy pro zadělání jemně rozmeteného hnoje. V důsledku rozmeteného hnoje se zvýšil prokluz a s vyšší hloubkou i tahový odpor. Spotřeba traktoru vzrostla u nafty na 12 l/ha a močoviny na 0,6 l/ha.

Po nastavení všech funkcí (souvraťový management, tempomat, velikost prokluzu a zaškolení obsluhy) jsme se nebáli soupravu půjčit opravdu komukoliv, kdo měl zájem nebo koho jsme v ní chtěli vidět:) 

Více fotografií naleznete na následujícím odkazu Testování - Fendt 939